Connect with us

Media

Media Beat: November 19, 2020 – FYI Music News

Published

 on


Scrooge is having a feast of a time this season

Judging by the chorus of claim sayers on Facebook yesterday, Wednesday was a black day at Bell Media with reports of cuts at radio stations in various markets across the country.

The pre-Christmas season is traditionally when big companies wield the axe. When one looks at the financials for companies in many sectors this year, the numbers more than not look weather-beaten. Whether it’s in sports, live music, mainstreet retailing, or media–covid has been a battering ram pushing down pre-tax profits and earnings.

If one’s living in larger metropolitan cities, particularly Toronto, the rise in $1M+ homes and the sale/lease of luxury vehicles seems to have no end. Still, the one-percenters are just that, and a fast-growing number of wage earners are finding it difficult to face down the twin fact that personal debt and net income are trending into danger zones. Meantime, banks are bracing for a new wave of bankruptcies and foreclosures.

Media are hardly immune and, in fact, have been taking a relentless beating. Print advertising and readership have been in a nosedive for most of this century. Now radio and TV are being hit by the growing influence of digital platforms selling audiences for a fraction of the cost charged by legacy media outlets.

Covid has fast-forwarded a new system of slicing and dicing audiences. Media that are regulated are caught in a trap that has them footing content creation as Google, Netflix, Amazon Prime and a small number of other mega-media corporations gain a larger foothold on the Canadian market without any of the regulatory costs our own media are obligated to adhere to,

The imbalance can only worsen before it gets any better. The significant cut in ad revenue income earned by radio and TV will have a deleterious impact on royalty income for songwriters, composers, music publishers, performers, producers and record labels in the coming year. The domino effect is in play here.

Bell Media’s newest round of layoffs may seem unkind, but in the big picture, the fallout from the virus, and the growing share of market accrued from outside players, are undercutting once robust businesses and industries alike are game-changing. A new era and a new order will prevail, but the short to medium-term dislocations will painful and upend a lot of families and businesses and just plain ruin a lot of yuletide cheer. – David Farrell

Trump now tweeting false information about Canada’s ballot process

Trump’s latest tirade took aim at Dominion Voting Systems machines, which have been used for several U.S. presidential elections. Elections Canada has reacted with facts, and among them the DVS system is not used in Canada, despite innuendo suggesting otherwise by POTUS. – HuffPost

Apple is reducing the cut it takes from most news publishers’ subscriptions

Instead of taking 30% of new subscribers’ payments, it’ll take 15%. The money’s welcome, but it’s also a reminder of how little control publishers have over the terms they get from tech giants. – Joshua Benton, NiemanLab

Virus cases are spiking, but our attention isn’t

Over the last two weeks, news articles about the pandemic have generated 75 million interactions on social media (likes, comments, shares), according to NewsWhip Data. The last time it was that low over a two-week stretch was in early March. – Neil Rothschild & Sara Fischer, Axios

YouTube launches an audio ad format to capture background listeners

The new audio ad format is aimed at background music and podcast listeners. Another ad program enables advertisers to buy against pre-packaged groups of channels, such as those organized by Latin music, K-pop, hip-hop, mood and fitness. – Geoff Weiss, Tubefilter

Social media in the post-Trump era are fragmenting

A growing number of partisan platforms are sure to splinter audiences and enable more siloed conversations that will encourage more conspiracy-mongering and challenges going forward. – David Bloom, Tubefilter

Let’s block ads! (Why?)



Source link

Continue Reading

Media

Israeli Prime Minister Secretly Flew To Saudi Arabia, Israeli Media Reports – NPR

Published

 on


Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, shown here earlier this month, has reportedly visited Saudi Arabia.

Maya Alleruzzo/AP

Maya Alleruzzo/AP

Updated at 8:30 a.m. ET

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu secretly flew to Saudi Arabia on Sunday with his Mossad spy chief Yossi Cohen to meet Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman and U.S. Secretary of State Mike Pompeo, multiple Israeli media outlets reported. Saudi Arabia’s government has denied the reports.

It is the first such meeting between Israeli and Saudi leaders to be reported widely in Israeli media, and could be a signal that Israel, Saudi Arabia and the Trump Administration are coordinating their stance on Iran before President-elect Joe Biden takes office.

Saudi Arabia’s foreign minister has denied that the reported meeting with Netanyahu took place, saying “the only officials present were American and Saudi.”

Biden has said he’d consider reviving the Iran nuclear deal, which President Trump left at Israel’s urging. Israel and Saudi Arabia, which share covert ties, both see Iran as an adversary.

Netanyahu’s office declined comment on the reported trip, but the prime minister may have dropped hints about it in a speech he delivered Sunday.

“We must not return to the old nuclear agreement. We must continue the uncompromising policy to ensure Iran does not develop a nuclear weapon,” Netanyahu said. “Thanks to our firm stance against a nuclear Iran – and thanks to our opposition to a nuclear deal with Iran – many Arab countries fundamentally changed their approach to Israel.”

Hours after Netanyahu delivered the speech, an online flight tracker recorded a private plane, one reportedly used by Netanyahu before, flying Sunday evening from Tel Aviv to Neom in Saudi Arabia and returning about five hours later.

Israeli media cited anonymous Israeli officials confirming the visit. Israeli journalists noted that Israel’s military censor, which often bans publication of news sensitive to Israel’s national security, approved the reports for publication.

It is unclear if Israeli and Saudi officials also discussed opening formal diplomatic relations in the reported meeting, following in the footsteps of Saudi Arabia’s neighbors, the United Arab Emirates and Bahrain.

Pompeo, who has been touring Israel and Gulf Arab states touting the Trump administration’s pressure campaign on Iran, announced his meeting Sunday with bin Salman in Saudi Arabia’s new high-tech city Neom, but did not mention if Netanyahu was present. The U.S. Embassy in Jerusalem declined comment.

Israeli Defense Minister Benny Gantz, a political rival of Netanyahu, criticized that the alleged visit was leaked to Israeli media, though it was unclear if he was confirming the reports.

“The leak of the covert flight of the prime minister is an irresponsible step. I don’t act that way. I never acted that way and I will never act that way and I think in that context the citizens of Israel need to be concerned,” Gantz said in a meeting with his political party, according to a statement from his party’s office.

Let’s block ads! (Why?)



Source link

Continue Reading

Media

Engine Media Teams with Panasonic System Solutions Company on the Panasonic UMG Collegiate Clash Esports Tournament – Canada NewsWire

Published

 on


University of Texas at Dallas Esports wins $5K in scholarships

LAS VEGAS, Nov. 23, 2020 /CNW/ –Engine Media (TSX-V: GAME; OTCQB: MLLLF) partnered with Panasonic System Solutions Company of North America to deliver the UMG Collegiate Clash Esports Tournament, an interactive remote-based esports tournament, exclusively sponsored by Panasonic.

The Collegiate Clash Esports Tournament was hosted live on November 8, 2020 from the Panasonic Esports Arena at Black Fire Innovation Lab located at the University of Nevada, Las Vegas (UNLV). The tournament featured 11 collegiate esports teams:

  • University of Missouri Esports
  • University of Georgia Esports
  • University of Central Florida Esports
  • University of Akron Esports
  • University of Texas at Dallas Esports
  • Illinois Wesleyan University Esports
  • Arizona State University Esports
  • University of Tulsa Esports
  • University of Arkansas Esports
  • Grand View Esports
  • University of Ottawa (Kansas)

The teams competed in the single elimination Fall Guys competition. Fall Guys is one of the top multiplayer games on streaming platforms. University of Texas in Dallas edged out the University of Central Florida to take home the $5K scholarship.

As a comprehensive supplier with game-winning AV solutions for Esports, Panasonic offers an extensive portfolio of laser and LCD projectors; professional displays; 4K and HD production switchers; 4K and HD PTZ, studio and cinema cameras and camcorders, creating high-quality engaging and immersive visual experiences.

Engine Media’s UMG Gaming platform provided end-to-end support including tournament operation, administration, and broadcast. Engine Media’s leading analytics solution, Stream Hatchet, provided comprehensive reporting across the tournament.  This included Stream Hatchet’s new Campaign Management solution, which seamlessly integrated Panasonic branding into the broadcast.

“Panasonic was excited to work with Engine Media to create the first Engine Media’s UMG Collegiate Clash Powered by Panasonic,” said Rob Goldberg, Sales Director–Visual Systems, Panasonic System Solutions Company. “As esports continues to gain popularity, Panasonic looks forward to providing our seamless 4K glass-to-glass solutions for this growing marketplace.”

The tournament was further enhanced and amplified by Engine Media’s, Winview, a fan engagement app, giving viewers the opportunity to directly engage with the competition.

“We were excited about the opportunity to combine Panasonic’s professional video production technology with Engine Media’s vertically integrated esports products,” says Jill Peters, Chief Revenue Officer of Engine Media, “We appreciate and support Panasonic’s dedication to enriching the opportunities and experience in collegiate esports. Engine Media is dedicated to growing the collegiate space by providing compelling opportunities to both fans and education institutions.”

The competition was broadcasted to esports fans globally via UMG Gaming and Panasonic on Twitch channels, which enabled students and fans to see player’s reactions and the heart pounding moment of the competition.

About Engine Media Holdings, Inc.
Engine Media is focused on accelerating new, live, immersive esports and interactive gaming experiences for consumers through its partnerships with traditional and emerging media companies. The company was formed through the combination of Torque Esports Corp., Frankly Inc., and WinView, Inc. and trades publicly under the ticker symbol (TSX-V: GAME) (OTCQB: MLLLF).  Engine Media will generate revenue through a combination of direct-to-consumer and subscription fees; streaming technology and data SaaS-based offerings; programmatic advertising and sponsorships; as well as intellectual property licensing fees.  To date, the combined companies have clients comprised of more than 1,200 television, print and radio brands including CNN, ESPN, Discovery / Eurosport, Fox, Vice, Newsweek and Cumulus; dozens of gaming and technology companies including EA, Activision, Blizzard, Take 2 Interactive, Microsoft, Google, Twitch and Ubisoft; and have connectivity into hundreds of millions of homes around the world through their content, distribution and technology.

About Panasonic System Solutions Company of North America
Panasonic System Solutions Company of North America, a division of Panasonic Corporation of North America, delivers game-changing technology solutions that deliver customized experiences to drive better outcomes—for our customers and our customers’ customers. Panasonic designs and manufactures reliable, flexible and dependable products and solutions to help create, capture and deliver information of all types, especially where, when and how it is needed. The complete suite of Panasonic professional solutions for government and commercial enterprises of all sizes addresses unified business communications, mobile computing, , retail point-of-sale, office productivity, audio and visual systems (projectors, displays & digital signage) and professional video production. To learn more and Panasonic’s business products and solutions visit: https://na.panasonic.com/us/audio-video-solutions.

Connect with Panasonic Professional Imaging & Visual Systems:
Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube

Cautionary Statement on Forward-Looking Information

This news release contains forward-looking statements. Forward-looking statements involve known and unknown risks, uncertainties and other factors which may cause the actual results, performance or achievements of Engine to be materially different from any future results, performance or achievements expressed or implied by the forward-looking statements. Often, but not always, forward-looking statements can be identified by the use of words such as “plans”, “expects” or “does not expect”, “is expected”, “estimates”, “intends”, “anticipates” or “does not anticipate”, or “believes”, or variations of such words and phrases or state that certain actions, events or results “may”, “could”, “would”, “might” or “will” be taken, occur or be achieved.  Forward-looking information contained in this news release include, but are not limited to, any regulatory or other approvals required in connection therewith and Engine’s expectations for growth in its operations and business. In respect of the forward-looking information contained herein, Engine has provided such statements and information in reliance on certain assumptions that management believed to be reasonable at the time, including assumptions as to obtaining required regulatory approvals. Forward-looking information involves known and unknown risks, uncertainties and other factors which may cause the actual results, performance or achievements stated herein to be materially different from any future results, performance or achievements expressed or implied by the forward-looking information. Actual results could differ materially from those currently anticipated due to a number of factors and risks.  Accordingly, readers should not place undue reliance on forward-looking information contained in this news release.

The forward-looking statements contained in this news release are made as of the date of this release and, accordingly, are subject to change after such date. Engine does not assume any obligation to update or revise any forward-looking statements, whether written or oral, that may be made from time to time by us or on our behalf, except as required by applicable law.
Neither the TSX Venture Exchange nor its Regulation Services Provider (as that term is defined in policies of the TSX Venture Exchange) accepts responsibility for the adequacy or accuracy of this release.

SOURCE Engine Media Holdings, Inc.

For further information: Jill Peters, [email protected], 404-580-9765; Kevin Webb, [email protected], 404-775-9099, https://www.engine.media

Related Links

https://www.engine.media

Let’s block ads! (Why?)



Source link

Continue Reading

Media

Special Report: Ortega media enrich his family, entrench his hold on Nicaragua – TheChronicleHerald.ca

Published

 on


By Drazen Jorgic and Ismael Lopez

MANAGUA (Reuters) – In early 2010, Nicaragua’s Canal 8, an independent television network, had a new owner.

Details of the deal – the identity of the buyer, the purchase price, an exact date for the transaction – remained secret. The seller died of cancer soon after.

But a familiar face soon took charge at Canal 8: the son of Nicaraguan President Daniel Ortega. The leftist leader, who rose to prominence in the late Cold War with his Sandinista revolutionaries, had reclaimed the presidency three years before.

Canal 8 was long known for scrutinizing administrations both left and right. But new chief executive Juan Carlos Ortega Murillo, then 28 years old, quickly imposed orders for “good news” about his father’s government, according to several former employees of the station.

Many Nicaraguans quickly concluded the young Ortega’s appointment meant the first family or its allies were behind the acquisition. They were right.

According to previously undisclosed tax documents from earlier this year, Canal 8 is owned by Yadira Leets Marin, wife of Rafael Ortega Murillo, another son of the president. It isn’t clear whether Leets Marin was involved in the 2010 purchase, but the documents identify her as Canal 8’s majority owner now. She didn’t respond to requests from Reuters for comment.

The takeover of Canal 8 by the Ortega clan was the first step in a media strategy that over the past decade has saturated the Central American country’s airwaves, newsstands and smartphone screens with pro-government coverage.

The strategy was hinted at by Ortega’s wife, Rosario Murillo, in a public communique she issued as the president’s communications chief shortly after he began his second administration in 2007. The goal: not only ensure positive coverage, but also secure outright control of media properties by Ortega and allies.

In the years since, the president, his family and close associates have gained ownership or managerial control of at least a dozen TV channels, radio stations, and online news sites.

Some of the acquisitions, including the Canal 8 deal, were financed at least in part by funds provided by oil-rich Venezuela, said three current and former employees and people familiar with the acquisitions.

The Ortega family itself, according to 2020 tax and corporate registration documents reviewed by Reuters, controls ownership of Canal 8 and radio broadcaster Radio Ya.

Friends and close allies, according to the documents, own three additional television channels – Canal 4, Canal 13, and Canal 22 – all managed by children of the Ortegas. A fourth station, Canal 2, is also owned by an associate, according to people familiar with the channel, and the Ortegas manage its news operations.

Through state ownership, the Ortegas control TV broadcaster Canal 6, national network Radio Nicaragua, and online news portals like El 19 Digital. Associates of the first family own at least three other radio stations, all openly allied with the government.

Nicaraguans for years have speculated about the extent of the Ortegas’ control of their country’s media landscape. But the family has never officially disclosed what assets it owns or operates through allied investors.

Reuters interviewed current and former employees of outlets controlled by the family as well as dozens of government officials, people at rival media, and Nicaraguan tax and legal experts. They provide the fullest portrayal yet of how Canal 8 came under the Ortegas’ control and how the family went on to use budget and tax laws to squeeze rival media and tighten their own grip on power.

The office of the president didn’t return calls or emails from Reuters seeking comment for this report. Murillo, who is now vice president as well as government spokeswoman, didn’t respond to separate requests for comment. Juan Carlos, Rafael and other Ortega relatives named in this story didn’t respond, either. Canal 8 and other media properties run by the family didn’t respond to queries.

The clan’s media empire has crowded out voices opposed to Ortega. “Canal 8 was a space where different, independent journalism was possible,” said Carlos Fernando Chamorro, a prominent journalist who left the station because of the acquisition. “It was a key move toward concentrating control.”

As the media empire shores up the president’s power, his government is steering large sums of state money into the properties controlled by the family and its allies.

Over the past two years, Nicaragua’s government bought advertising worth an estimated $59 million from the three biggest TV channels owned or controlled by the Ortega family, according to data compiled by Media Guru, a consultancy that tracks media spending. The government spent an estimated $230,000, less than 1% as much, at channels not affiliated with the Ortegas.

In another benefit for the Ortegas and their allies, at least two of their channels, unlike rival media, don’t appear to have paid taxes in recent years, according to previously unreported tax documents reviewed by Reuters.

Over the past decade, Canal 8 hasn’t paid more than $4 million in tax and interest it should have under Nicaraguan law, according to the documents, a finding supported by local tax experts who examined the materials for Reuters.

“They’ve created a system in which the money comes out of the national budget, runs through their holdings, and all stays in their pockets,” said Alfonso Malespin, a media specialist at the University of Commercial Sciences in Managua, Nicaragua’s capital.

The media effort is a family affair.

Ortega has been aided by his wife, Murillo. Once a poet, she is widely considered the architect of the media strategy. Their children play key roles: In addition to Juan Carlos and Rafael, four other Ortega Murillo children run major media properties or hold stakes in them.

The Ortega family’s media activities appear to violate several Nicaraguan laws, according to local attorneys consulted by Reuters. By channeling state funds to family-controlled properties, the Ortegas flout legislation that governs behavior and procurement by public servants, the attorneys said.

Because some of the acquisitions were allegedly made in part through a joint venture controlled by Venezuela’s state-run oil company, Petroleos de Venezuela SA, or PDVSA, lawyers said the purchases broke a law that forbids foreign ownership of Nicaraguan media outlets.

And by not paying taxes, the lawyers said, Canal 8 may be violating Nicaraguan tax laws – statutes that Ortega has used to confiscate assets, including studios and newsprint, from rival media. “If the rule of law were respected here, there would be clear criminal and civil penalties, with people arrested and companies impounded,” Alberto Novoa, a former solicitor general who reviewed the tax documents, told Reuters.

Political opponents, human rights activists, and foreign powers including the United States and the European Union say Ortega’s media might has made Nicaragua more autocratic. State propaganda, they argue, was instrumental in helping Ortega secure two re-elections, in 2011 and 2016, and weather a wave of bloody anti-government protests in 2018.

More than 300 people died during those protests, some killed by government snipers on rooftops. Police raided the newsrooms of rival media, arresting journalists and confiscating computers and other equipment, while Murillo went on family-run broadcasters to decry demonstrators as “coup-plotters” and “terrorists.” More recently, she has used the platforms to label independent media “termites” and “extremists.”

In a statement earlier this year, U.S. Secretary of State Mike Pompeo said the attacks, “including the use of spurious revenue charges to shutter studios and seize equipment, demonstrate that Ortega, along with Vice President Rosario Murillo, are interested only in prolonging their rule.”

The media strategy has been cited by the United States among abuses for which it has sanctioned family members and associates including Murillo, Juan Carlos and Rafael, husband of Canal 8 owner Leets Marin. In a June statement, the U.S. Treasury Department announced sanctions against Juan Carlos for spreading “regime propaganda.”

Last year, the Treasury accused Rafael of using various companies, including a chain of state-run gas stations, to launder money and hide family assets. “Rafael Ortega is the key money manager behind the Ortega family’s illicit financial schemes,” it said in a statement.

Nicaragua’s government appears unchastened.

The National Assembly, the country’s pro-Ortega legislature, recently passed laws that further pressure rival media. One bill makes it a crime for anyone to spread “false” information via social media or in news outlets. Another imposes prison sentences of up to six years for anyone convicted of publishing information “not authorized” by the government.

With such measures, opponents say, reality has become increasingly distorted across the country of more than 6 million people. Nicaraguans will go to the polls again next year. They will have a diminishing number of independent sources covering the state of their country, the second-poorest in the Americas after Haiti, and its leadership.

“It’s the opposite of reality,” says Gioconda Belli, a novelist and poet once close to Murillo. “It’s totally Orwellian.”

“NEW AND BETTER WAYS OF COMMUNICATING”

Ortega, now 75, was once an icon for leftist revolutionaries worldwide and a symbol of hope for a Nicaraguan society long torn by inequality. With Coke-bottle glasses and a bookish demeanor, he was chosen by colleagues as Sandinista leader after they toppled Anastasio Somoza, the last in a string of dictators, in 1979.

Ortega, Sandinista colleagues said, appeared less power-hungry than more ambitious rivals at the time.

Nicaraguans elected Ortega president in 1984. He was plagued by economic and social problems, however, and voters denied him a second term five years later. He remained Sandinista chief but spent the next 16 years in the opposition, failing three times to return to the presidency.

For most of their first act, his wife, Murillo, lay low.

The 69-year-old first lady, fluent in English and French, at the time was known mostly for mystical writings and her kaleidoscopic wardrobe. “Rosario had no influence in the ’80s and ’90s,” said Victor Hugo Tinoco, a former Sandinista who served as United Nations ambassador and deputy foreign minister in Ortega’s first term.

More recently, Ortega has deployed Murillo’s communication skills. Her media savvy, people familiar with the couple said, helped him remake his image.

Ortega once sported military fatigues like those of Fidel Castro, his friend and mentor; the leftie look gave way to jeans and Oxford shirts. The couple mended fences with the Catholic Church and businesspeople their party once antagonized.

In 2006, the transformation carried Ortega back to victory.

Upon his inauguration in January 2007, Ortega made Murillo his communications chief. She told aides the government should find ways to publish news “uncontaminated” by critical media, according to several people familiar with the discussions.

In a “Communications Policy” statement that February, Murillo criticized what she saw as favoritism by previous administrations and their practice of having government agencies and state-owned firms place ads in friendly major media. Ortega’s government, she wrote, would “seek new and better ways of communicating.”

Right away, Ortega’s government began playing favorites of its own, according to journalists and media executives. It advertised with left-leaning newspapers and broadcasters and shunned outlets it deemed critical.

Murillo centralized the advertising budgets of all ministries and took full control of their communications, according to former government officials involved in the changes. She put Daniel Edmundo Ortega, another of the couple’s nine children, in charge of Canal 4, a channel owned by Sandinista allies that he continues to manage.

Ortega’s return came at the peak of the so-called “Pink Tide,” a wave of leftist victories that swept Latin America starting around the turn of the century. In the movement’s vanguard was Hugo Chavez, the late Venezuelan strongman, whose charisma and petro-dollar diplomacy inspired and financed like-minded leaders across the region.

In July 2007, the two countries announced the creation of a joint venture, Alba de Nicaragua SA, that would use Venezuelan oil funds to pay for infrastructure and social projects in Nicaragua. The venture, known locally as Albanisa, was meant to begin with $250 million in financing for a refinery west of Managua.

The refinery never started, but Venezuelan cash flowed in.

The International Monetary Fund, in a 2017 report, estimated that Nicaragua received as much as $3.2 billion from Venezuela before the South American country’s economy imploded in recent years. Nicaragua’s own central bank has said the figure reached as much as $5 billion.

But neither government has ever given a full accounting of the financing or how Ortega spent the money, which is equivalent to as much as a third of Nicaragua’s annual economic output.

Spokespeople at Venezuela’s information ministry and PDVSA didn’t respond to Reuters requests for comment.

By 2008, Ortega’s family and close associates had begun building what today is a business empire with assets in energy, security and other sectors. Juan Carlos that year launched Difuso Comunicaciones SA, an advertising agency.

The agency quickly attracted clients eager to do business with those in power. People familiar with the ad agency’s operations say it serves as a conduit for much of the government’s advertising. Difuso produces commercials for state tourism, the ports agency, the electricity authority and other agencies, these people say, and places the ads on channels controlled by the family.

Government documents reviewed by Reuters show that Difuso’s owners include Maria Luisa Mejia, who is regularly referred to in Nicaragua as one of first lady Murillo’s attorneys. Another Difuso owner is Nestor Moncada Lau, an advisor to President Ortega.

In 2018, the U.S. sanctioned Moncada for allegedly paying counter-demonstrators to clash with protestors that year and bribing other Nicaraguans to keep them from opposing the government.

Mejia has never publicly addressed her reported role as Murillo’s attorney. She didn’t respond to requests for comment for this story. Moncada, though widely considered a close aide of Ortega, has never given an interview. Reuters was unable to reach him.

When Juan Carlos took the reins at Canal 8, workers were surprised by what suddenly seemed like a bottomless budget, according to five former employees of the channel. He bought modern studio equipment, they said, and wooed rival journalists with good salaries. He sent iPads and other gifts to the heads of ad agencies from which he hoped to win non-government business.

Questions began circulating in Nicaragua about the source of the money in Canal 8’s newly fat wallet. Rafael Paniagua, the Venezuelan then in charge of Albanisa, told a Managua newspaper in 2010 that Canal 8 was purchased for roughly $10 million by the Nicaragua-Venezuela joint venture. Paniagua left Nicaragua abruptly afterward and never returned.

Reuters was unable to determine how ownership of the channel was transferred from Albanisa to Leets Marin. Paniagua couldn’t be reached for comment.

Rodrigo Obregon, another former Albanisa executive who retired in 2014, recently supported Paniagua’s assertion. The Canal 8 acquisition, Obregon told Reuters in an interview, was part of a plan by Ortega to replicate Chavez’s strategy of bringing the media under state control to “indoctrinate” the masses.

“They were interested in all the radio and TV broadcasters they could buy,” Obregon said.

“IGNORE EVERYTHING”

Throughout Ortega’s second and third terms, his family took control of more broadcasters, often with close associates as owners. Generous compensation made jobs at these outlets attractive for some journalists. The perks included discounted homes at subsidized housing developments, according to four people familiar with the benefits.

In exchange, Murillo expected reporters to toe the Sandinista line.

In 2011, Noel Miranda, a reporter at Radio Ya, a Managua station, asked Murillo at a press conference about allegations by local academics that the government was growing autocratic. Radio Ya is owned by Entretenimiento Digital SA, a company controlled by Rafael Ortega, according to previously undisclosed ownership documents reviewed by Reuters.

Murillo looked at the reporter’s identification card, stared him down, and ignored the question. The following day, Miranda said, he wasn’t allowed back at work. The station didn’t renew the six-month contract he was on, and Miranda is now a reporter for an online news site in Managua. “We knew there were limits,” Miranda told Reuters.

Miranda’s account was substantiated by several former colleagues. Executives at Radio Ya and Entretenimiento Digital didn’t respond to emails and phone calls from Reuters for comment.

That same year, the Ortegas launched a new television station, Canal 13, managed by three other Ortega Murillo children: Camila, Maurice and Luciana. One of the channel’s owners, according to government documents reviewed by Reuters, is Mejia, the attorney who also is part-owner of Difuso, the advertising agency.

Three years later, in 2014, Maurice Ortega also began managing the news operations of Canal 2, another major station owned by Ortega allies.

With more platforms in the hands of the family, the Ortega government increased state spending on advertising more than tenfold, according to data compiled by Media Guru, the advertising consultancy. The data, independently reviewed by Reuters, is based on market rates for advertising on channels across the country.

Media Guru, which has offices in Managua and elsewhere in Central America, declined to comment.

Between 2000 and 2010, according to a person familiar with the data, Nicaragua’s government spent an estimated $2.6 million a year on advertising. By 2019, the data show, the figure had soared to an estimated $29 million annually.

Last year, all but roughly $128,000, or 0.44% of that amount, went toward advertising with Ortega family outlets, according to a Reuters calculation based on the data. The ads are purchased by government agencies and by state-run companies like the gas-station chain controlled by Rafael Ortega.

At Canal 8 alone, advertising placed by the state jumped from roughly $400,000 in 2009 to an estimated annual average of more than $6 million over the past decade, according to the person familiar with the data. Last year, the government placed ads worth an estimated $16.8 million with the channel, the data show.

By comparison, Canal 10, Nicaragua’s most popular station and a channel not controlled by the Ortegas, in 2019 received less than $9,000 in state advertising, according to the data. Executives at Canal 10 didn’t respond to requests for comment.

The person familiar with the Media Guru data confirmed the accuracy of the spending figures reported here. Separately, three advertising executives in Nicaragua told Reuters the estimates are realistic.

With unrivaled reach, the Ortega family’s messaging permeated the country.

Murillo grew especially visible, appearing on family-run channels, often daily, and issuing orders about coverage and editorial priorities through offspring at the helm of each broadcaster. “She is like the head of an octopus, her children the tentacles,” said one journalist who formerly worked at one of the broadcasters.

In 2014, Sandinista legislators scrapped presidential term limits. Two years later, Ortega won a fourth term and Murillo, now his running mate, the vice presidency. Ortega barred international observers from the election.

In 2018, an Ortega plan to increase social security contributions and lower pension payouts sparked demonstrations.

At first, Murillo told state and allied outlets not to cover the unrest. “The order was to ignore everything,” said Carlos Mikel Espinosa, then an editor at El 19 Digital, a state-controlled online news portal. Espinosa quit when the upheaval intensified and the government response grew violent.

Foreign governments, the United Nations, and human rights groups denounced Ortega and Sandinista allies for reported killings, beatings, detentions and torture of many protesters. Police raided newsrooms of opposition media, seizing equipment and supplies needed for publishing.

They arrested Miguel Mora, founder of 100% Noticias, a Managua television station, and shut its broadcasts. The government, Mora told Reuters, claimed the channel owed unpaid taxes, an assertion he denied. “It was a brutal attack to make us change our editorial line or to make us bankrupt,” said Mora, who was released but has since left the media business.

Some outlets controlled by the Ortegas, meanwhile, are shortchanging the government on taxes, Reuters found.

Documents reviewed by Reuters from the General Revenue Directorate, Nicaragua’s tax collection agency, show that Canal 8 hasn’t paid taxes and interest amounting to about $4 million since 2010, the year Juan Carlos took over. Canal 4, the Sandinista channel managed by Daniel Edmundo Ortega, owes about $380,000 in back taxes, the documents show.

Nicaragua’s tax agency didn’t respond to requests for comment.

It isn’t clear why the taxes have gone unpaid or whether the government has sought to collect them. Tax specialists who reviewed the documents told Reuters both stations are in clear violation of Nicaraguan tax law. “Any other company would have already been seized,” one of the experts said.

Consider the case of Canal 12, a private television station owned by Mariano Valle, a Managua businessman. Valle has sought to keep his channel independent, and its journalists and on-air guests have criticized Ortega policies.

In September, Ortega’s government said the channel owes about $800,000 in unpaid taxes. A judge, pending ongoing litigation, authorized the state to seize the station’s offices and cars, and Valle’s home, and keep them if the channel loses in court.

The channel in a statement called the moves “arbitrary and illegal.” In September Valle told a local radio station, “we don’t owe anything.” He didn’t respond to requests for comment.

Eduardo Enriquez, editor of La Prensa, the last large independent newspaper still operating in Nicaragua, told Reuters that during the protests, tax authorities used their power to block imports of newsprint and ink.

The suffocating reach of pro-Ortega propaganda, Enriquez said, means La Prensa and the handful other independent outlets are operating in a “news desert.” If the Ortegas remain in power, he predicts, “independent media won’t survive.”

(Additional reporting by Daphne Psaledakis in Washington. Editing by Paulo Prada.)

Let’s block ads! (Why?)



Source link

Continue Reading

Trending