Connect with us


White House blasts media for 'irresponsibly' taking Trump out of context on disinfectants – Washington Times



The White House on Friday slammed the media for “irresponsibly” taking President Trump out of context, an apparent reference to the president’s discussing disinfectants’ effects on the coronavirus Thursday.

“President Trump has repeatedly said that Americans should consult with medical doctors regarding coronavirus treatment, a point that he emphasized again during yesterday’s briefing,” said White House press secretary Kayleigh McEnany.

“Leave it to the media to irresponsibly take President Trump out of context and run with negative headlines,” Ms. McEnany said.

At Thursday’s White House coronavirus task force briefing, William Bryan of the Department of Homeland Security said direct sunlight and higher temperatures have had effects on destabilizing the virus and mentioned that tests on disinfectants’ effects were also being conducted.

“I can tell you that bleach will kill the virus in five minutes; isopropyl alcohol will kill the virus in 30 seconds, and that’s with no manipulation, no rubbing — just spraying it on and letting it go,” Mr. Bryan said.

Mr. Trump raised the possibility of hitting the body with ultraviolet or “very powerful” light.

“The whole concept of the light, the way it kills it in one minute, that’s pretty powerful,” he said.

He also made a separate point about the potential effects of disinfectants on the virus.

“I see the disinfectant, where it knocks it out in a minute. One minute. And is there a way we can do something like that, by injection inside or almost a cleaning,” the president said. “Because you see it gets in the lungs and it does a tremendous number on the lungs. So it would be interesting to check that. So, that, you’re going to have to use medical doctors with.”The president went on to say that he wasn’t envisioning a common “injection.”

“We’re talking about through almost a cleaning, sterilization of an area,” he said. “Maybe it works, maybe it doesn’t work. But it certainly has a big effect if it’s on a stationary object.”

A number of media organizations quickly consulted scientific experts to confirm that people should not inject or ingest common household disinfectants such as Lysol.

Lysol’s parent company also issued a statement saying their product should not be injected.

Mr. Trump also predicted ensuing media coverage of his remarks would chide him for encouraging people to go outside amid the pandemic.

“I hope people enjoy the sun. And if it has an impact, that’s great,” he said. “It’s just a suggestion from a brilliant lab by a very, very smart, perhaps brilliant, man. … I’m here to present ideas, because we want ideas to get rid of this thing. And if heat is good and if sunlight is good, that’s a great thing as far as I’m concerned.”

Sign up for Daily Newsletters

Let’s block ads! (Why?)

Source link


Hong Kong's free media fears being silenced by China's national security law – The Globe and Mail



Media mogul Jimmy Lai Chee-ying, founder of Apple Daily, speaks during an interview responding to national security legislation in Hong Kong on May 29, 2020.


When a team of producers at Radio Television Hong Kong (RTHK) heard on May 19 that the publicly funded broadcaster planned to axe one of its most popular weekly shows, they rushed to the building next door to confront the station’s head.

A group of about 20 producers and other employees from RTHK’s TV and radio operations barged into a conference room where Leung Ka-wing, director of broadcasting, was meeting with top executives.

Some staff demanded to know why the satirical and current affairs television show “Headliner” – which had drawn official complaints after poking fun at the Hong Kong police in an episode in February – was being cancelled, and whether the move was prompted by pressure from authorities.

Story continues below advertisement

The impromptu meeting lasted about 90 minutes, during which several staffers cried and raised their voices, according to three people present. Leung said he took the decision to cancel the show in order to “protect RTHK” and its staff, according to the three people.

As conversations continued inside the conference room, RTHK announced it was suspending production of the Chinese-language show, which had been running since 1989, at the end of the current season. RTHK apologized to anyone offended by the station’s output but did not give a reason for the suspension.

Leung, 67, who made his name in broadcasting during the Tiananmen Square crackdown on pro-democracy protesters in Beijing in 1989, declined to answer Reuters’ questions about the meeting. He denied making the comment about protecting RTHK, according to RTHK spokeswoman Amen Ng. Other executives in the meeting that Reuters could identify did not reply to requests for comment.

Hong Kong’s government did not comment on whether it had pressured Leung to cancel the show.

RTHK, founded in 1928 and sometimes compared to the British Broadcasting Corporation, is the only independent, publicly funded media outlet on Chinese soil. It is guaranteed editorial independence by its charter.

The cancellation of “Headliner” has prompted fear among some journalists that mounting pressure from the Hong Kong government and Beijing will destroy that independence.

Hong Kong reached boiling point last summer as millions of pro-democracy protesters took to the streets and some of them clashed violently with police, posing one of the biggest challenges to China’s leader Xi Jinping since he came to power in 2012.

Story continues below advertisement

In response to the protests, China said last month it would introduce national security legislation in Hong Kong to prohibit secession, subversion and external interference. More than a dozen people working at RTHK and other media organizations told Reuters they fear that legislation could be used to silence or shut down independent media in the territory.

The situation is like being under the blade of a guillotine, said Jimmy Lai, the publisher of Hong Kong’s pro-democracy Apple Daily newspaper, which like RTHK, has for years drawn the ire of Hong Kong’s government and Beijing: “There’s no halfway. It’s falling.”

Lai, 72, has been repeatedly denounced by state-run Beijing media and pro-China media in Hong Kong, painting him as the local face of what they describe as a U.S. interference campaign. He has been arrested twice this year on charges of illegal assembly related to protests last year.

Lai and some other members of the media fear the new legislation – which has not yet been set out in detail – will make Hong Kong more like mainland China, where the ruling Communist Party runs or controls the vast majority of media and routinely censors dissenting views. The country imprisoned at least 48 journalists last year, more than any other country, according to the Committee to Protect Journalists.

Hong Kong’s leader Carrie Lam has denied the new legislation would curtail media freedom, saying last month that “freedom of expression, freedom of protest, freedom of journalism, will stay.” Hong Kong is guaranteed freedom of speech and the press under Article 27 of the Basic Law, the miniconstitution agreed by China when it took back control of former British colony in 1997.

A spokesperson for China’s Ministry of Foreign Affairs told Reuters the proposed legislation “only targets activities related to subversion, separatism, terrorism and foreign interference into Hong Kong affairs,” and that it will “not affect freedom of speech, media freedoms, or any other rights and freedoms.”

Story continues below advertisement

China’s Liaison Office in Hong Kong, Beijing’s official base in the city, did not reply to requests for comment on whether China sought to control or suppress RTHK or if the new national security legislation would curtail media freedom in Hong Kong.


Scrutiny of RTHK has increased dramatically since late February, when a two-minute segment on “Headliner” entitled ‘Police Farce Report’ showed an actor dressed as a Hong Kong police officer standing inside a large rubbish container with his hands covered in plastic.

The skit shows police in various situations wearing biohazard suits and masks, satirizing how well equipped police officers are compared to medical workers. The actor, Kwong Ngai-yee, told Reuters the idea was based on the “Sesame Street” puppet Oscar the Grouch and that he hoped to “ease public anger through humour.”

Hong Kong police were not amused. The force’s commissioner Chris Tang complained to Leung in writing in early March, saying the show “smeared the police and their work during the coronavirus period.” RTHK had “reversed right and wrong, and we simply can’t accept it,” Tang wrote in the letter, which was made public by RTHK.

On the morning of May 19, Hong Kong’s Communications Authority, which regulates the city’s broadcast and telecoms sectors, published a report criticizing the broadcaster, saying the segment “smeared the police by suggesting that the police were trash, worthless and revulsive.”

As the RTHK employees met with Leung that evening, Hong Kong’s Commerce and Economic Development Bureau, which oversees RTHK, released a statement on its website demanding that the broadcaster examine its production and editorial processes and “follow up or take disciplinary actions” on any staff found to have committed “negligence or errors.”

Story continues below advertisement

Nine days later, the Commerce Bureau announced an unprecedented, government-led review of RTHK’s governance and management – spanning its administration, financial control and manpower – to ensure it complies with its charter. The review is expected to be concluded by the end of the year.

A spokesman for the Commerce Bureau told Reuters in an e-mail that RTHK has editorial independence, but as a government department, RTHK and its staff “are subject to all applicable government rules and regulations.”

“Ultimately RTHK is part of the government, and in theory it could do anything to us,” said Gladys Chiu, the chairperson of RTHK’s program staff union, which represents about 400 of the station’s 700 staff. The new legislation and increased scrutiny of RTHK could be used “to coerce the staff into broadcasting or reporting in a way that is approved by the government,” she said.

RTHK also faces pressures at street level. Small groups of pro-Beijing protesters regularly gather outside its headquarters in Kowloon, waving Chinese flags and signs accusing the broadcaster of anti-government bias.

“Shut it down,” the crowds chanted continuously during one protest in January, according to video news coverage, while calling RTHK a “cockroach” station, a description some police have used to describe pro-democracy protesters.

Some RTHK staff have been threatened in social media posts and targeted in the pro-Beijing media in Hong Kong for perceived anti-government bias. Some pro-Beijing lawmakers also routinely attack RTHK. One outspoken critic, Junius Ho, last month demanded the broadcaster become a “government mouthpiece.”

Story continues below advertisement

“It’s very worrying because we see RTHK being reined in by every means,” said Shirley Yam, vice chairperson of the Hong Kong Journalists Association.


China and the United States have been engaged in a tit-for-tat spat over the presence of the other’s journalists for several months.

The United States slashed the number of journalists permitted to work at Chinese state-owned media outlets in the country to 100 from 160, citing a deepening crackdown on independent reporting inside China. In March, Beijing revoked the media credentials of about a dozen American reporters working in mainland China for the Wall Street Journal, Washington Post and New York Times, saying the reporters would not be allowed to relocate and work in Hong Kong.

U.S. Secretary of State Mike Pompeo said in a statement on the State Department’s website last month that the Chinese government “has threatened to interfere with the work of American journalists in Hong Kong,” without giving details.

A source with direct knowledge of the matter told Reuters that if the row with the United States escalates further, Beijing could intervene in the issuance of work visas for foreign journalists in Hong Kong.

The spokesperson for China’s Ministry of Foreign Affairs said: “Visa issues are a matter of national sovereignty. The Chinese government manages affairs related to foreign media and foreign journalists according to laws and regulations.”

Story continues below advertisement

Intervening in the issuance of journalists’ visas would be a highly contentious move for Hong Kong, which although part of China, operates with a high degree of autonomy. In 2018, the visa of the Financial Times’ Asia editor, Victor Mallet, was not renewed by Hong Kong after he moderated a speech by a pro-independence activist at an event hosted by the Foreign Correspondents Club (FCC) in the city. The move alarmed some diplomats and business groups in Hong Kong.

The event angered China, and a senior official said at the time that the FCC had broken the law by hosting a “separatist.” Hong Kong authorities never publicly explained why Mallet’s visa had not been renewed, saying they could not comment on individual cases.

Hong Kong’s global media freedom ranking is in free-fall. Reporters without Borders (RSF) said Hong Kong fell to 80th place in 2020 in its global press freedom index, down from 18th in 2002. Over the past year, reporters covering protests in the city have been detained, pepper-sprayed and shot with rubber bullets and tear gas canisters by police.

“A security law dictated by China would give a massive blow to press freedom in Hong Kong,” said Cédric Alviani, the head of RSF’s East Asia bureau. “(It would) allow the regime to engage in the type of intimidation that we see on their side of the border.”

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading


Changes being made to Saskatchewan print media as focus shifts online – Global News



Both the Leader-Post and The Star Phoenix will not be printing a Monday copy of the paper starting on June 22nd.

The media outlets will move to a digital-only edition and will produce the printed edition Tuesday through Sunday.

‘We’re back’: new Saskatoon community paper hits newsstands next week

Mark Taylor, the head of the school of journalism department at the University of Regina says, this change is not a surprising one.

“I think it’s part of a gradual shift that we are seeing lots of other newspapers doing and if this works and goes over without too many problems, it might be Tuesday, Wednesday, until eventually the paper is completely online,” Taylor said.

Readers will have access to the online version, which is the exact same version as the printed one.

Story continues below advertisement

Taylor added that the papers might see some push back from the older demographic of readers who are not online.

LISTEN: The future of print media and journalism in the digital age

“I feel for the people like my parents and I think a lot of older readers who get the hard copy,” Taylor said.

“They always have and they might not be real web-savvy and they don’t want to get their news online.”

There will be no change in the subscription price.

Lacombe Globe set to print newspaper’s final edition

Lacombe Globe set to print newspaper’s final edition

© 2020 Global News, a division of Corus Entertainment Inc.

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading


Chad Brownlee apologizes over social media post depicting conspiracy theory –



Canadian country singer Chad Brownlee has apologized after posting a conspiracy theory image criticized as racist and antisemitic on his social media accounts.

The musician from British Columbia issued the original post on Tuesday and then deleted it, however some social media users captured a screen grab of it.

The manipulated image depicts Jewish-American billionaire philanthropist George Soros with a chess board and pieces made up of protesters and the COVID-19 molecule.

Soros has been the target of many right-wing conspiracy theories, including claims he’s funding anti-fascist activists in the protests against racism and police brutality in the United States.

Reacting to social media anger over the post, Brownlee wrote on his Twitter and Instagram accounts that he apologizes for sharing an image “that was wrong, inappropriate and could be perceived as racist.”

He added his “intention in posting the image was nothing of the sort,” although he acknowledges “how people could easily have seen it that way.”

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading