Connect with us


Zoos turn to social media to delight, raise money amid virus – Lacombe Express



PHOENIX — The Phoenix Zoo, struggling like others worldwide during coronavirus closures, has found an unlikely saviour in a sloth.

While Fernando may be a slow mover offline, the 4-year-old Linne’s two-toed sloth has risen rapidly on the internet. Since Fernando joined Cameo, a video-sharing platform where people pay for celebrity shoutouts, the zoo has received 150 requests for a personalized clip. His popularity let the zoo boost his fee from $25 to $50.

“I think we’ve gotten more creative, kind of thinking a little bit outside the box. We’re trying things we never have before,” said Bert Castro, Phoenix Zoo’s president and CEO.

Social media is one way zoos worldwide are engaging with people who can no longer visit — their main source of income — and raise some much-needed cash. Zoos and aquariums have brought adorable distraction by posting photos and videos of animals, but the closures mean they’re still in jeopardy. While a smattering of zoos, from Utah to Germany, have started reopening with social distancing rules, there’s no telling when they will reach their usual levels of visitors and revenue.

Besides jobs, the well-being of the animals is at stake.

“They can’t just send their employees home and turn off the lights and lock the doors. They have to care for animals,” said Dan Ashe, president of the Association of Zoos and Aquariums.

The association’s 220 U.S. zoos and aquariums, which typically host a combined 200 million people annually, all closed, Ashe said. A recent survey showed more than 60% have laid off or furloughed employees.

About 60% of its members have applied for loans through the federal coronavirus relief package intended to limit layoffs at small businesses and nonprofits.

The Phoenix Zoo, a $1 million-a-month operation, has been losing $80,000 a day since shuttering March 18, Castro said. The facility in the nation’s fifth-largest city has been approved for $2.7 million in loans under the federal program and has raised hundreds of thousands online for its 3,000 animals.

Castro believes behind-the-scenes Facebook Live videos make people feel more connected to the zoo. In the past month, viewership has spiked 350%, and its Instagram following is growing. Fernando’s Cameo appearances may be a tiny boost, but “it’s so popular we’ll continue it for as long as we can,” Castro said.

The Oakland Zoo in the San Francisco Bay Area recently brought back more than 200 full-time employees — at least until June — after getting loans under the federal program. It also started an online subscription program offering daily behind-the-scenes videos with animals and zookeepers. It’s $14.95 a month; $9.95 for zoo members.

“Our objective is to just make it to the point where they allow us to reopen for business and the people can come and enjoy the animals,” zoo president Joel Parrott said.

The Toronto Zoo is live-streaming moments like weigh-ins of red pandas, drawing tens of thousands of new social media followers, spokeswoman Amanda Chambers said. The strategy also helps spotlight lesser known animals.

“It’s the opportunity to highlight species that often don’t get high-profiled,” CEO Dolf DeJong said. “For us, it’s being able to talk about Blanding’s turtles, an endangered species from our community that we’re breeding.”

California’s Monterey Bay Aquarium is captivating people by live-streaming African penguins and sharks. It also created YouTube “MeditOceans” videos for meditating to sights and sounds of ocean creatures. Divers jazzed up their kelp forest maintenance routine with a dance to the Sugarhill Gang’s “Jump On It” in a popular video.

The financial scramble is reverberating for zoos worldwide.

Bioparque Estrella, a safari theme park outside Mexico City, is hoping to get by with enough funding until a tentative reopening this month. It’s been using social media primarily to promote reduced-price advance tickets. More than 1,000 tickets have been sold — far below the 10,000 visitors seen at Easter last year.

In Germany, the government is letting zoos reopen with social distancing restrictions. Zoos were trying reduce costs during the closures — the biggest being staff salaries — and some sought public donations, said Volker Homes, head of Germany’s Association of Zoological Gardens.

Recent reports that a cash-strapped German zoo planned to feed some animals to others sparked outrage. But Homes said last month that there’s no reason to fear for any animal’s safety.

In Poland, where zoos have been closed since mid-March, the lack of income from tickets is threatening their future, and they’re asking people for financial support.

Private-owned zoos are in especially dire straits. The popular Zoo Safari in central Poland, known for breeding rare white lions and tigers, lost most of its income overnight. It’s offering advance ticket vouchers for the 2020 and 2021 seasons to help fund care for its 600 animals. It also launched a crowdfunding page.

The ZSL London Zoo has used social media to promote itself and front-line workers. It’s near several hospitals and has let medical employees use its parking lot, where many glimpse giraffes Maggie and Molly through the fence during lunch breaks, according to the zoo’s Facebook page. It’s shared photos and videos of the giraffes in front of a sign honouring medical workers. ___ Associated Press writers Terry Chea in Oakland, California, Frank Jordans in Berlin and Monika Scislowska in Warsaw, Poland contributed to this report. ___ Follow Tang on Twitter at

Terry Tang, The Associated Press

Get local stories you won’t find anywhere else right to your inbox.
Sign up here

Let’s block ads! (Why?)

Source link


Hong Kong's free media fears being silenced by China's national security law – The Globe and Mail



Media mogul Jimmy Lai Chee-ying, founder of Apple Daily, speaks during an interview responding to national security legislation in Hong Kong on May 29, 2020.


When a team of producers at Radio Television Hong Kong (RTHK) heard on May 19 that the publicly funded broadcaster planned to axe one of its most popular weekly shows, they rushed to the building next door to confront the station’s head.

A group of about 20 producers and other employees from RTHK’s TV and radio operations barged into a conference room where Leung Ka-wing, director of broadcasting, was meeting with top executives.

Some staff demanded to know why the satirical and current affairs television show “Headliner” – which had drawn official complaints after poking fun at the Hong Kong police in an episode in February – was being cancelled, and whether the move was prompted by pressure from authorities.

Story continues below advertisement

The impromptu meeting lasted about 90 minutes, during which several staffers cried and raised their voices, according to three people present. Leung said he took the decision to cancel the show in order to “protect RTHK” and its staff, according to the three people.

As conversations continued inside the conference room, RTHK announced it was suspending production of the Chinese-language show, which had been running since 1989, at the end of the current season. RTHK apologized to anyone offended by the station’s output but did not give a reason for the suspension.

Leung, 67, who made his name in broadcasting during the Tiananmen Square crackdown on pro-democracy protesters in Beijing in 1989, declined to answer Reuters’ questions about the meeting. He denied making the comment about protecting RTHK, according to RTHK spokeswoman Amen Ng. Other executives in the meeting that Reuters could identify did not reply to requests for comment.

Hong Kong’s government did not comment on whether it had pressured Leung to cancel the show.

RTHK, founded in 1928 and sometimes compared to the British Broadcasting Corporation, is the only independent, publicly funded media outlet on Chinese soil. It is guaranteed editorial independence by its charter.

The cancellation of “Headliner” has prompted fear among some journalists that mounting pressure from the Hong Kong government and Beijing will destroy that independence.

Hong Kong reached boiling point last summer as millions of pro-democracy protesters took to the streets and some of them clashed violently with police, posing one of the biggest challenges to China’s leader Xi Jinping since he came to power in 2012.

Story continues below advertisement

In response to the protests, China said last month it would introduce national security legislation in Hong Kong to prohibit secession, subversion and external interference. More than a dozen people working at RTHK and other media organizations told Reuters they fear that legislation could be used to silence or shut down independent media in the territory.

The situation is like being under the blade of a guillotine, said Jimmy Lai, the publisher of Hong Kong’s pro-democracy Apple Daily newspaper, which like RTHK, has for years drawn the ire of Hong Kong’s government and Beijing: “There’s no halfway. It’s falling.”

Lai, 72, has been repeatedly denounced by state-run Beijing media and pro-China media in Hong Kong, painting him as the local face of what they describe as a U.S. interference campaign. He has been arrested twice this year on charges of illegal assembly related to protests last year.

Lai and some other members of the media fear the new legislation – which has not yet been set out in detail – will make Hong Kong more like mainland China, where the ruling Communist Party runs or controls the vast majority of media and routinely censors dissenting views. The country imprisoned at least 48 journalists last year, more than any other country, according to the Committee to Protect Journalists.

Hong Kong’s leader Carrie Lam has denied the new legislation would curtail media freedom, saying last month that “freedom of expression, freedom of protest, freedom of journalism, will stay.” Hong Kong is guaranteed freedom of speech and the press under Article 27 of the Basic Law, the miniconstitution agreed by China when it took back control of former British colony in 1997.

A spokesperson for China’s Ministry of Foreign Affairs told Reuters the proposed legislation “only targets activities related to subversion, separatism, terrorism and foreign interference into Hong Kong affairs,” and that it will “not affect freedom of speech, media freedoms, or any other rights and freedoms.”

Story continues below advertisement

China’s Liaison Office in Hong Kong, Beijing’s official base in the city, did not reply to requests for comment on whether China sought to control or suppress RTHK or if the new national security legislation would curtail media freedom in Hong Kong.


Scrutiny of RTHK has increased dramatically since late February, when a two-minute segment on “Headliner” entitled ‘Police Farce Report’ showed an actor dressed as a Hong Kong police officer standing inside a large rubbish container with his hands covered in plastic.

The skit shows police in various situations wearing biohazard suits and masks, satirizing how well equipped police officers are compared to medical workers. The actor, Kwong Ngai-yee, told Reuters the idea was based on the “Sesame Street” puppet Oscar the Grouch and that he hoped to “ease public anger through humour.”

Hong Kong police were not amused. The force’s commissioner Chris Tang complained to Leung in writing in early March, saying the show “smeared the police and their work during the coronavirus period.” RTHK had “reversed right and wrong, and we simply can’t accept it,” Tang wrote in the letter, which was made public by RTHK.

On the morning of May 19, Hong Kong’s Communications Authority, which regulates the city’s broadcast and telecoms sectors, published a report criticizing the broadcaster, saying the segment “smeared the police by suggesting that the police were trash, worthless and revulsive.”

As the RTHK employees met with Leung that evening, Hong Kong’s Commerce and Economic Development Bureau, which oversees RTHK, released a statement on its website demanding that the broadcaster examine its production and editorial processes and “follow up or take disciplinary actions” on any staff found to have committed “negligence or errors.”

Story continues below advertisement

Nine days later, the Commerce Bureau announced an unprecedented, government-led review of RTHK’s governance and management – spanning its administration, financial control and manpower – to ensure it complies with its charter. The review is expected to be concluded by the end of the year.

A spokesman for the Commerce Bureau told Reuters in an e-mail that RTHK has editorial independence, but as a government department, RTHK and its staff “are subject to all applicable government rules and regulations.”

“Ultimately RTHK is part of the government, and in theory it could do anything to us,” said Gladys Chiu, the chairperson of RTHK’s program staff union, which represents about 400 of the station’s 700 staff. The new legislation and increased scrutiny of RTHK could be used “to coerce the staff into broadcasting or reporting in a way that is approved by the government,” she said.

RTHK also faces pressures at street level. Small groups of pro-Beijing protesters regularly gather outside its headquarters in Kowloon, waving Chinese flags and signs accusing the broadcaster of anti-government bias.

“Shut it down,” the crowds chanted continuously during one protest in January, according to video news coverage, while calling RTHK a “cockroach” station, a description some police have used to describe pro-democracy protesters.

Some RTHK staff have been threatened in social media posts and targeted in the pro-Beijing media in Hong Kong for perceived anti-government bias. Some pro-Beijing lawmakers also routinely attack RTHK. One outspoken critic, Junius Ho, last month demanded the broadcaster become a “government mouthpiece.”

Story continues below advertisement

“It’s very worrying because we see RTHK being reined in by every means,” said Shirley Yam, vice chairperson of the Hong Kong Journalists Association.


China and the United States have been engaged in a tit-for-tat spat over the presence of the other’s journalists for several months.

The United States slashed the number of journalists permitted to work at Chinese state-owned media outlets in the country to 100 from 160, citing a deepening crackdown on independent reporting inside China. In March, Beijing revoked the media credentials of about a dozen American reporters working in mainland China for the Wall Street Journal, Washington Post and New York Times, saying the reporters would not be allowed to relocate and work in Hong Kong.

U.S. Secretary of State Mike Pompeo said in a statement on the State Department’s website last month that the Chinese government “has threatened to interfere with the work of American journalists in Hong Kong,” without giving details.

A source with direct knowledge of the matter told Reuters that if the row with the United States escalates further, Beijing could intervene in the issuance of work visas for foreign journalists in Hong Kong.

The spokesperson for China’s Ministry of Foreign Affairs said: “Visa issues are a matter of national sovereignty. The Chinese government manages affairs related to foreign media and foreign journalists according to laws and regulations.”

Story continues below advertisement

Intervening in the issuance of journalists’ visas would be a highly contentious move for Hong Kong, which although part of China, operates with a high degree of autonomy. In 2018, the visa of the Financial Times’ Asia editor, Victor Mallet, was not renewed by Hong Kong after he moderated a speech by a pro-independence activist at an event hosted by the Foreign Correspondents Club (FCC) in the city. The move alarmed some diplomats and business groups in Hong Kong.

The event angered China, and a senior official said at the time that the FCC had broken the law by hosting a “separatist.” Hong Kong authorities never publicly explained why Mallet’s visa had not been renewed, saying they could not comment on individual cases.

Hong Kong’s global media freedom ranking is in free-fall. Reporters without Borders (RSF) said Hong Kong fell to 80th place in 2020 in its global press freedom index, down from 18th in 2002. Over the past year, reporters covering protests in the city have been detained, pepper-sprayed and shot with rubber bullets and tear gas canisters by police.

“A security law dictated by China would give a massive blow to press freedom in Hong Kong,” said Cédric Alviani, the head of RSF’s East Asia bureau. “(It would) allow the regime to engage in the type of intimidation that we see on their side of the border.”

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading


Changes being made to Saskatchewan print media as focus shifts online – Global News



Both the Leader-Post and The Star Phoenix will not be printing a Monday copy of the paper starting on June 22nd.

The media outlets will move to a digital-only edition and will produce the printed edition Tuesday through Sunday.

‘We’re back’: new Saskatoon community paper hits newsstands next week

Mark Taylor, the head of the school of journalism department at the University of Regina says, this change is not a surprising one.

“I think it’s part of a gradual shift that we are seeing lots of other newspapers doing and if this works and goes over without too many problems, it might be Tuesday, Wednesday, until eventually the paper is completely online,” Taylor said.

Readers will have access to the online version, which is the exact same version as the printed one.

Story continues below advertisement

Taylor added that the papers might see some push back from the older demographic of readers who are not online.

LISTEN: The future of print media and journalism in the digital age

“I feel for the people like my parents and I think a lot of older readers who get the hard copy,” Taylor said.

“They always have and they might not be real web-savvy and they don’t want to get their news online.”

There will be no change in the subscription price.

Lacombe Globe set to print newspaper’s final edition

Lacombe Globe set to print newspaper’s final edition

© 2020 Global News, a division of Corus Entertainment Inc.

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading


Chad Brownlee apologizes over social media post depicting conspiracy theory –



Canadian country singer Chad Brownlee has apologized after posting a conspiracy theory image criticized as racist and antisemitic on his social media accounts.

The musician from British Columbia issued the original post on Tuesday and then deleted it, however some social media users captured a screen grab of it.

The manipulated image depicts Jewish-American billionaire philanthropist George Soros with a chess board and pieces made up of protesters and the COVID-19 molecule.

Soros has been the target of many right-wing conspiracy theories, including claims he’s funding anti-fascist activists in the protests against racism and police brutality in the United States.

Reacting to social media anger over the post, Brownlee wrote on his Twitter and Instagram accounts that he apologizes for sharing an image “that was wrong, inappropriate and could be perceived as racist.”

He added his “intention in posting the image was nothing of the sort,” although he acknowledges “how people could easily have seen it that way.”

Let’s block ads! (Why?)

Source link

Continue Reading